Toen de gebroeders Fendt samen met hun vader Johann Georg in een smederij begonnen met het bouwen van tractoren, hadden ze nog geen idee welke veranderingen de trekkertechniek zou gaan doormaken. Hun doelstelling stond al wel vast: de klant overtuigen van nieuwe technische oplossingen, efficiency en betrouwbaarheid.

Zo ontstond in 1930 de eerste dieselross tractor, een F18 met 16 pk motor werd gefabriceerd. Voor het eerst konden ook de kleine en middelgrote bedrijven het zich veroorloven om het paard te verruilen voor de trekker Fendt dieselross. Op 31 december 1937 werd de firma Xaver Fendt & Co. in het handelsregister in Kempten ingeschreven. Met de Dieselross F20 stelde Fendt een jaar later een tractor voor, die zowel qua techniek als vormgeving al een groot aantal kenmerken van de latere tractoren uit de 50er jaren bezat, zoals tweecilinder motor, een staande koeler en een versnellingsbak met 4 versnellingen. In het oorlogsjaar 1942 kwam een eind aan de stijgende lijn bij Fendt. Bij decreet van de regering moest de tractorenproductie verminderd worden om houtgasgeneratoren voor de reeds bestaande tractoren te bouwen.

Na de Tweede Wereldoorlog groeide de onderneming onder leiding van de gebroeders Hermann, Xaver en Paul Fendt ongewoon snel. In 1952 werd de 12 pk sterk dieselros F12L geïntroduceerd. In 1953 kwam de F12 pk Fendt werktuigendrager met 4 aanbouwmogelijkheden op de markt die in 1959 voor het geniale Einmann systeem de hoogste DLG erkenning kreeg. De Favorit 1 met 40 pk dieselmotor werd in 1958 geproduceerd. In 1961 rolde de 100.000ste Fendt een Farmer 2 met 30 pk motor van de band.

Technologische voorsprong in de landbouwtechniek draagt de naam Fendt. Bijzonder succesvol ontwikkelden zich de werktuigendragers, die van zaaien tot oogsten de voordelen van verschillende systemen in één tractorconcept verenigen. Een nieuw marktsegment openden de in 1976 voorgestelde Favorit-tractoren met groot vermogen. In 1980 bracht Fendt de Farmer 300 serie met o.a. 40 km/h en op rubbers gelagerde cabine, op de markt, wat meteen van doorslaggevende betekenis was voor Fendts marktsucces. "Wie beter ziet, kan beter werken".

De Fendt 380 GTA de Vrijzichttractor zonder motorkap in 1984 gerealiseerd. Het geheim is het geniale concept met "de motor onder de vloer". In 1985 werd Fendt voor het eerst marktleider in Duitsland. In 1987 bewees de Fendt 200 serie van 40 tot 75 pk zich in de wijn- en fruitteelt.

1993; de 800 serie zijn de eerste groot vermogen tractoren in de wereld met turboshift, hydropneumatische cabine- en voorasvering en 50km snelgang, Fendt 824 met 230pk. Met de invoering van de succesmodellen Favorit 800 en Favorit 500 C (in 1994) zette Fendt maatstaven voor de 50 km/h snelheid en vering. De systeemtractor Xylon (110 tot 140 pk) komt in 1995 op de markt. Een universeel inzetbare trekker voor landbouw, onderhoud en gemeenten. In 1996 bracht Fendt de Favorit 926 Vario met traploze Vario techniek op de markt.

Agco Corporation nam Fendt in 1997 over. Ook in 1997 presenteert Fendt de Favorit Vario serie van 170 tot 260pk met traploze aandrijftechniek. En de invoering van de nieuwe tractorgeneratie Farmer 300 C van 75 tot 95pk. Met de introductie van de nieuwe Vario Favorit 700 van 140 tot 160pk zet Fendt maatstaven voor de toekomst. Het innovatieve bedieningssysteem de Fendt Variotronic wordt internationaal goed ontvangen.

1998; introductie van de 380 GTA-turbo met 95pk en de 370 GTA met 75pk. 1999; met het Vario 2000 programma presenteert Fendt een compleet programma van 86 tot 286pk. Drie compleet nieuwe bekroonde series Variotechniek van 86 tot 286pk - 400 Vario, 700 Vario, 900 Vario. Fendt maaidorsers vullen het programma in 2000 aan. In 2002 overschrijdt Fendt de 300pk grens met de introductie van de 930 Vario TMS.

Fendt heeft het verleden en de toekomst.

Laatste nieuws er is nu een Vario instap model type 312 en een 360pk sterke 936 Vario.

Eigen Fendt Favorit 4S
Miniatuur Fendt Favorit 512
Fendt 936 Vario tms
2009-2012 Deze website is gemaakt, gehost en wordt beheerd door DvE Computers.